SEMINARIA LICENCJACKIE W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023
Zapisy na seminaria trwać będą w systemie USOS w terminie:
24.05.2022 od 20:00 – 27.05.2022 do 23:59
Uwaga!
Istnieje możliwość zapisania się tylko u jednego prowadzącego.
dr hab. prof. UŁ Katarzyna Jachimowska
Limit miejsc: 9 osób
Doktor habilitowana nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa. Jest pracownikiem Zakładu Współczesnego Języka Polskiego w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii UŁ. Posiada tytuł logopedy dyplomowanego, który otrzymała po ukończeniu dwuletnich studiów podyplomowych w zakresie logopedii, organizowanych przez Uniwersytet Warszawski na Wydziale Polonistyki. Promotorem pracy był uznany psycholingwista Józef Porayski-Pomsta. Była koordynatorem warsztatów polskiego języka migowego, prowadzonych w latach 2008-2011 na Uniwersytecie Łódzkim dla studentów polonistyki w ramach współpracy z łódzkim oddziałem Polskiego Związku Głuchych.
Jej dotychczasowe zainteresowania, które znajdują wyraz w prowadzonych przez nią zajęciach oraz publikowanych w kraju i za granicą artykułach, skupiają się głównie wokół lingwistyki tekstu, pragmalingwistyki, socjolingwistyki, nowych mediów, glottodydaktyki (surdoglottodydaktyki). Od kilkunastu lat zajmuje się zagadnieniami logopedycznymi, w tym szczególnie problematyką zaburzeń mowy i komunikacji osób z dysfunkcją słuchu, a także profilaktyką i terapią logopedyczną.
Proponowany zakres tematyczny prac licencjackich:
- Profilaktyka logopedyczna.
- Badania w logopedii artystycznej.
- Niepłynność mówienia u dzieci i dorosłych.
- Dysfonie zawodowe i ich profilaktyka.
- Edukacja niesłyszących – stan (programy i metody), problemy (język polski jako obcy), sposoby komunikacji/interakcji na lekcjach.
- Język migowy jako przedmiot badań, przedmiot nauczania, metoda komunikacji; aspekty kulturowe polskiego języka migowego.
- Różne sposoby komunikacji głuchych (SJM, PJM, język polski wspomagany fonogestami).
- Kompetencja językowa i komunikacyjna głuchych, w tym genologiczna (błędy językowe – rodzaje, przyczyny i uwarunkowania; sposoby realizacji wzorców gatunkowych). Sprawność językowa i komunikacyjna dzieci niesłyszących i niedosłyszących. Sposoby pokonywania barier komunikacyjnych przez niesłyszących. Rozwój sprawności komunikacyjnych słyszących dzieci niesłyszących rodziców (CODA).
- Wybrane aspekty gerontologopedii.
- Studium przypadku dziecka:
- a) dziecka jąkającego się;
- b) z dyslalią audiogenną;
- c) z opóźnionym rozwojem mowy;
- d) z prawidłowym rozwojem sprawności językowej i komunikacyjnej.
dr Izabela Ejsmunt-Wieczorek
Limit miejsc: 9 osób
Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa. Adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, logopeda. Prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z dyslalią oraz z ORM. Jej główne zainteresowania badawcze dotyczą problematyki zaburzeń mowy i komunikacji językowej dzieci i młodzieży, profilaktyki i terapii logopedycznej, środowiskowych odmian polszczyzny oraz szeroko pojętej kultury słowa.
Proponowana tematyka prac dyplomowych:
- Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne u dzieci.
- Przesiewowe badania logopedyczne u dzieci przedszkolnych i szkolnych.
- Profilaktyka logopedyczna.
- Kompetencja komunikacyjna dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym.
- Dyslalia, ORM – studium przypadku.
- Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji u dzieci z autyzmem, z zespołem Aspergera.
- Kultura żywego słowa, estetyka i ekspresja słowna.
- Wpływ odmian środowiskowych na kształtowanie się mowy dziecka.
- Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.
Mile widziane tematy zaproponowane przez studentów.
dr Renata Gliwa-Patyńska
Limit miejsc: 9 osób
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, neurologopeda. Pracownik Poradni Neurologopedycznej przy Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym im. Wojskowej Akademii Medycznej – Centralny Szpital Weteranów. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki zaburzeń mowy i komunikacji towarzyszącym chorobom genetycznym i chorobom
o podłożu neurodegradacyjnym, a także afazji.
Tematyka seminarium:
- Zaburzenia mowy o podłożu neurodegradacyjnym.
- Zaburzenia mowy towarzyszące demencji.
- Zaburzenia komunikacji językowej – afazja.
- Zaburzenia komunikacji językowej – dyzartria.
dr Monika Kaźmierczak
Limit miejsc: 9 osób
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, wykładowca na studiach podyplomowych Logopedia z Emisją Głosu UŁ, polonistka w Liceum UŁ. Zatrudniona też jako logopeda w przedszkolu. Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół profilaktyki logopedycznej, kompetencji językowo-komunikacyjnych dzieci, młodzieży oraz dorosłych, zaburzeń mowy i wymowy dzieci w wieku przedszkolnym, jak również higieny i emisji głosu oraz techniki mówienia.
Proponowana tematyka prac dyplomowych:
- Rozwój mowy w normie i w patologii.
- Profilaktyka logopedyczna.
- Diagnoza i terapia logopedyczna osób z zaburzeniami mowy.
- Biopsychospołeczne determinanty funkcjonowania pacjenta z zaburzeniami mowy.
- Przesiewowe badania mowy wybranej populacji.
- Kompetencje i sprawności językowo-komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym.
- Technika mówienia, ortoepia.
- Higiena i emisja głosu mówionego.
- Czynnościowe zaburzenia głosu; profilaktyka dysfonii zawodowych.
- Inne tematy zaproponowane przez studentów.
dr Ewelina Zając
Limit miejsc: 9 osób
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny, terapeuta metody TMJ, logopeda w przedszkolu i szkole podstawowej. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.
Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół profilaktyki logopedycznej, kompetencji językowo-komunikacyjnych dzieci i młodzieży, przesiewowych badań logopedycznych dzieci w wieku przedszkolnym, techniki mówienia, komunikacji alternatywnej, zaburzeń komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Proponowany zakres tematyczny prac dyplomowych:
- Rozwój mowy w normie i patologii.
- Zaburzenia mowy u dzieci i młodzieży.
- Przesiewowe badania logopedyczne.
- Diagnoza i terapia logopedyczna osób z zaburzeniami mowy.
- Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, zespół Aspergera), z alkoholowym zespołem płodowym (FAS), z uszkodzeniami układu nerwowego, z zespołami genetycznymi (np. zespół Downa), niepełnosprawnością intelektualną.
- Zaburzenia sprawności językowej i komunikacyjnej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, alalią, specyficznymi zaburzeniami językowymi (SLI).
- Zaburzenia komunikacji osób z dysleksją rozwojową.
- Zaburzenia komunikacji językowej osób z dyzartrią, afazją, chorobami neurodegeneracyjnymi.
- Wykorzystanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w porozumiewaniu się osób niemówiących.
- Dysfonie zawodowe i ich profilaktyka.
- Technika mówienia i emisja głosu – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
- Tematy zaproponowane przez studentów.