SEMINARIA LICENCJACKIE W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023
Zapisy na seminaria trwać będą w systemie USOS w terminie:
24.05.2022 od 20:00 – 27.05.2022 do 23:59
Szczegółowa oferta w zakładce -Seminaria (lic.) – logopedia z audiologią
Uwaga!
Istnieje możliwość zapisania się tylko u jednego prowadzącego.
Uchwała Rady Wydziału Filologicznego w sprawie: określenia wymogów dotyczących prac dyplomowych przygotowywanych na Wydziale Filologicznym – POBIERZ
WYKAZ ZAGADNIEŃ NA EGZAMIN DYPLOMOWY
LOGOPEDIA Z AUDIOLOGIĄ – POBIERZ
- Przedmiot współczesnej logopedii. Transformacja przedmiotu logopedii.
- Mowa w ujęciu S. Grabiasa. Co to są kompetencje oraz sprawności?
- Typologia zaburzeń mowy. Przykłady jednostek nozologicznych zaburzeń mowy.
- Etapy rozwoju mowy i kluczowe osiągnięcia poszczególnych okresów.
- Sposoby stymulacji rozwoju mowy.
- Czynniki rozwoju mowy.
- Znaczenie języka w poznawaniu rzeczywistości.
- Fonetyczna organizacja wypowiedzi ustnych. Koartykulacja – upodobnienia wewnątrz- i międzywyrazowe, rozpodobnienia, epentezy, elizje, substytucje.
- Struktura rytmiczna wypowiedzi ustnej (zestroje akcentowe; akcent wyrazowy; akcent zdaniowy; odstępstwa od paroksytonezy).
- Rozbieżności między pisownią i wymową w języku polskim.
- Różne ujęcia dyslalii w analizie porównawczej.
- Ograniczenia koncepcji J. Kani związanej z podziałem na deformacje i substytucje.
- Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. Istota diagnozy logopedycznej w zaburzeniach realizacji fonemów (elementy diagnozy, jej cele, sposób przeprowadzenia).
- Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. Istota terapii logopedycznej w zaburzeniach realizacji fonemów (etapy terapii, metody wywołania głosek).
- Diagnoza różnicowa jąkania i giełkotu.
- Metody terapii jąkania.
- Podział afazji wg A.R. Łurii.
- Standard diagnozy afazji.
- Metody terapii afazji.
- Diagnoza logopedyczna zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Terapia logopedyczna zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Dyzartria – przegląd definicji i klasyfikacji.
- Diagnoza różnicowa dyzartrii. Dyzartria a inne zaburzenia mowy.
- Metody diagnozy i terapii dyzartrii.
- Etiologia dyzartrii.
- Kryteria diagnozy niepełnosprawności intelektualnej.
- Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Metody wspomagające terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Istota komunikacji wspomagającej.
- Metody komunikacji alternatywnej.
- Opóźniony rozwój mowy (ORM) – znaczenie terminu, rodzaje ORM (NORM, SORM, ORM związany z SLI/DLD), przyczyny ORM.
- Diagnoza logopedyczna w przypadkach ORM, jej cele, elementy składowe postępowania diagnostycznego.
- Terapia logopedyczna opóźnień rozwoju mowy (ORM) o znanej etiologii lub występujących bez ewidentnej przyczyny (jej istota, zasady postępowania).
- Zasady prawidłowej emisji głosu.
- Czynniki wywołujące zawodowe schorzenia głosu (dysfonie zawodowe).
- Różnica między niespecyficznymi (LD) i specyficznymi (SLD) trudnościami w uczeniu się.
- Diagnoza dysleksji – cel i etapy diagnozy, kryteria diagnostyczne, model wczesnego diagnozowania.
- Wpływ zaburzeń analizatorów: wzrokowego i słuchowego na proces nabywania przez dziecko umiejętności czytania i pisania.
- Ogólne zasady terapii stosowane w dysleksji (w tym metody stosowane w nauce czytania i pisania).
- Komunikacja i jej rodzaje. Cechy znaków językowych. Funkcje języka. Budowa języka i podsystemy językowe. Schemat komunikacji interpersonalnej.
- Biologiczne i społeczne podstawy zachowań językowych. Produkcja i percepcja mowy. Modele wytwarzania mowy oraz modele percepcji mowy.
- Słownik umysłowy (znaczenie słów, metody badania słownika umysłowego, organizacja słownika umysłowego). Proces przetwarzania zdań.
- Proces przyswajania języka – metody badań, koncepcje i modele przyswajania języka.
- Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego. Czynniki różnicujące język. Odmiany współczesnej polszczyzny: odmiany terytorialne (gwary i dialekty, polszczyzna regionalna), język mówiony i pisany, style funkcjonalne, socjolekty.
- Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem.
- Trudności związane z opanowaniem systemu językowego przez dzieci z uszkodzonym słuchem.
- Diagnoza i terapia surdologopedyczna – etapy postępowania diagnostycznego oraz etapy i zasady programowania języka u osób z uszkodzonym słuchem.
- Wychowanie słuchowe – etapy i zasady pracy.
- Metoda audytywno-werbalna w terapii logopedycznej.
- Metody, techniki i strategie pracy w rehabilitacji słuchowej i terapii logopedycznej dziecka z uszkodzonym słuchem.
- Odbiorcze uszkodzenie słuchu – etiologia, diagnostyka, obraz kliniczny.
- Przewodzeniowe uszkodzenie słuchu – etiologia, diagnostyka, obraz kliniczny.
- Rodzaje implantów słuchowych, wskazania do poszczególnych typów.
- Rodzaje protezowania słuchu, wskazania.
- Czynnościowe zaburzenia głosu – podział, obraz kliniczny, podstawowe elementy rehabilitacji.
- Dyslalia audiogenna – definicja, przyczyny, obraz kliniczny, postępowanie.
- Dysfonia audiogenna – definicja, przyczyny, obraz kliniczny, postępowanie.
- Obraz kliniczny oraz diagnostyka audiologiczna przerostu migdałka gardłowego.
- Niewydolność podniebienno gardłowa – przyczyny i konsekwencje kliniczne.
- Klasyfikacje niedosłuchów, podstawowe metody diagnostyki, różnicowanie.
- Demencja – definicja i klasyfikacja, etiologia otępień.
- Charakterystyka zaburzeń komunikacji u osób dotkniętych różnymi typami demencji.
- Standardy diagnozy i terapii logopedycznej w demencji.