SEMINARIA

Piątek, 24 Marca 2023

SEMINARIA LICENCJACKIE W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023

Zapisy na seminaria trwać będą w systemie USOS w terminie:

24.05.2022 od 20:00 – 27.05.2022 do 23:59

 Szczegółowa oferta w zakładce -Seminaria (lic.) – logopedia z audiologią


Uwaga!
Istnieje możliwość zapisania się tylko u jednego prowadzącego.

Uchwała Rady Wydziału Filologicznego w sprawie: określenia wymogów dotyczących prac dyplomowych przygotowywanych na Wydziale Filologicznym – POBIERZ


WYKAZ ZAGADNIEŃ NA EGZAMIN DYPLOMOWY 
LOGOPEDIA Z AUDIOLOGIĄ – POBIERZ

  1. Przedmiot współczesnej logopedii. Transformacja przedmiotu logopedii.
  2. Mowa w ujęciu S. Grabiasa. Co to są kompetencje oraz sprawności?
  3. Typologia zaburzeń mowy. Przykłady jednostek nozologicznych zaburzeń mowy.
  4. Etapy rozwoju mowy i kluczowe osiągnięcia poszczególnych okresów.
  5. Sposoby stymulacji rozwoju mowy.
  6. Czynniki rozwoju mowy.
  7. Znaczenie języka w poznawaniu rzeczywistości.
  8. Fonetyczna organizacja wypowiedzi ustnych. Koartykulacja – upodobnienia wewnątrz- i międzywyrazowe, rozpodobnienia, epentezy, elizje, substytucje.
  9. Struktura rytmiczna wypowiedzi ustnej (zestroje akcentowe; akcent wyrazowy; akcent zdaniowy; odstępstwa od paroksytonezy).
  10. Rozbieżności między pisownią i wymową w języku polskim.
  11. Różne ujęcia dyslalii w analizie porównawczej.
  12. Ograniczenia koncepcji J. Kani związanej z podziałem na deformacje i substytucje.
  13. Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. Istota diagnozy logopedycznej w zaburzeniach realizacji fonemów (elementy diagnozy, jej cele, sposób przeprowadzenia).
  14. Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. Istota terapii logopedycznej w zaburzeniach realizacji fonemów (etapy terapii, metody wywołania głosek).
  15. Diagnoza różnicowa jąkania i giełkotu.
  16. Metody terapii jąkania.
  17. Podział afazji wg A.R. Łurii.
  18. Standard diagnozy afazji.
  19. Metody terapii afazji.
  20. Diagnoza logopedyczna zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  21. Terapia logopedyczna zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  22. Dyzartria – przegląd definicji i klasyfikacji.
  23. Diagnoza różnicowa dyzartrii. Dyzartria a inne zaburzenia mowy.
  24. Metody diagnozy i terapii dyzartrii.
  25. Etiologia dyzartrii.
  26. Kryteria diagnozy niepełnosprawności intelektualnej.
  27. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną
  28. Metody wspomagające terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  29. Istota komunikacji wspomagającej.
  30. Metody komunikacji alternatywnej.
  31. Opóźniony rozwój mowy (ORM) – znaczenie terminu, rodzaje ORM (NORM, SORM, ORM związany z SLI/DLD), przyczyny ORM.
  32. Diagnoza logopedyczna w przypadkach ORM, jej cele, elementy składowe postępowania diagnostycznego.
  33. Terapia logopedyczna opóźnień rozwoju mowy (ORM) o znanej etiologii lub występujących bez ewidentnej przyczyny (jej istota, zasady postępowania).
  34. Zasady prawidłowej emisji głosu.
  35. Czynniki wywołujące zawodowe schorzenia głosu (dysfonie zawodowe).
  36. Różnica między niespecyficznymi (LD) i specyficznymi (SLD) trudnościami w uczeniu się.
  37. Diagnoza dysleksji – cel i etapy diagnozy, kryteria diagnostyczne, model wczesnego diagnozowania.
  38. Wpływ zaburzeń analizatorów: wzrokowego i słuchowego na proces nabywania przez dziecko umiejętności czytania i pisania.
  39. Ogólne zasady terapii stosowane w dysleksji (w tym metody stosowane w nauce czytania i pisania).
  40. Komunikacja i jej rodzaje. Cechy znaków językowych. Funkcje języka. Budowa języka i podsystemy językowe. Schemat komunikacji interpersonalnej.
  41. Biologiczne i społeczne podstawy zachowań językowych. Produkcja i percepcja mowy. Modele wytwarzania mowy oraz modele percepcji mowy.
  42. Słownik umysłowy (znaczenie słów, metody badania słownika umysłowego, organizacja słownika umysłowego). Proces przetwarzania zdań.
  43. Proces przyswajania języka – metody badań, koncepcje i modele przyswajania języka.
  44. Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego. Czynniki różnicujące język. Odmiany współczesnej polszczyzny: odmiany terytorialne (gwary i dialekty, polszczyzna regionalna), język mówiony i pisany, style funkcjonalne, socjolekty.
  45. Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem.
  46. Trudności związane z opanowaniem systemu językowego przez dzieci z uszkodzonym słuchem.
  47. Diagnoza i terapia surdologopedyczna – etapy postępowania diagnostycznego oraz etapy i zasady programowania języka u osób z uszkodzonym słuchem.
  48. Wychowanie słuchowe – etapy i zasady pracy.
  49. Metoda audytywno-werbalna w terapii logopedycznej.
  50. Metody, techniki i strategie pracy w rehabilitacji słuchowej i terapii logopedycznej dziecka z uszkodzonym słuchem.
  51. Odbiorcze uszkodzenie słuchu – etiologia, diagnostyka, obraz kliniczny.
  52. Przewodzeniowe uszkodzenie słuchu – etiologia, diagnostyka, obraz kliniczny.
  53. Rodzaje implantów słuchowych, wskazania do poszczególnych typów.
  54. Rodzaje protezowania słuchu, wskazania.
  55. Czynnościowe zaburzenia głosu – podział, obraz kliniczny, podstawowe elementy rehabilitacji.
  56. Dyslalia audiogenna – definicja, przyczyny, obraz kliniczny, postępowanie.
  57. Dysfonia audiogenna – definicja, przyczyny, obraz kliniczny, postępowanie.
  58. Obraz kliniczny oraz diagnostyka audiologiczna przerostu migdałka gardłowego.
  59. Niewydolność podniebienno gardłowa – przyczyny i konsekwencje kliniczne.
  60. Klasyfikacje niedosłuchów, podstawowe metody diagnostyki, różnicowanie.
  61. Demencja – definicja i klasyfikacja, etiologia otępień.
  62. Charakterystyka zaburzeń komunikacji u osób dotkniętych różnymi typami demencji.
  63. Standardy diagnozy i terapii logopedycznej w demencji.